Stöldbevis?

Här på jobbet har vi en så kallad "slumpknapp" som vi måste trycka på när vi går hem. Lyser det grönt är det bara att knalla vidare men lyser det rött måste man visa upp innehållet i väskan för vakten. För att det inte ska bli något trassel när man har med sig privata saker kan man fylla i små gula lappar där artikeln skrivs upp och så får man en datumstämpel på sin lapp. Skulle det lysa rött visar man bara upp lappen som då är ett bevis på att man inte har stulit grejen på jobbet. Häromdagen lyste det rött när jag tryckte på knappen och lydig som jag är vände jag om. Då jag hade med mig en iPod och en parfym visade jag upp mina lappar för dessa saker. Frid och fröjd tänkte jag. Vakten ber mig även visa vad jag har i min kasse. Inga problem. Där har jag nämligen bara vattenflaska, paraply och mina vantar och mössa från morgonen. "Har du lapp för de där grejerna?" frågar vakten och jag börjar fundera på om han är lite korkad, jag visade ju precis lapparna. "Eh, för vad menar du?" "Ja, för vantarna." "Ja, men dem hade jag ju på mig imorse så dem har jag ingen lapp för. Normalt sett ska man inte behöva någon lapp om man har sakerna på sig." "Ja, men du har ju de inte på dig nu. Tänk på det till imorgon. Antingen tar du en lapp eller så tar du upp dem ur kassen när du går hem." Det är här jag blir lite konfunderad. Om jag håller vantarna i handen alternativt har dem på mig, så har jag inte stulit dem. Ligger de däremot i min kasse så är jag en simpel tjuv. Lite märkligt. Antingen gör man en regel som säger att vantar inte behöver någon lapp, oavsett om de sitter på handen eller ligger i en påse, eller så ska de alltid ha lapp. Så är det nämligen med paraplyer, där behöver man ingen lapp även om det ligger i väskan/kassen/handen. Dock skulle det ju bli lite fånigt om man var tvungen att ha paraplyet uppslaget när man gick hem bara för att bevisa att det minsann inte är stulet. Idag tar jag dock det säkra före det osäkra och sätter på mig vantarna innan jag går ut. Jag tog nämligen ingen lapp för dessa imorse.

Kommentarer
Postat av: Jessica

ha ha! Din lilla tjuv!

2010-03-19 @ 09:25:16
URL: http://starringjessica.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0