Ordning och reda

Igår gjorde jag något som jag borde ha gjort för länge sedan. Jag storrensade min garderob. Det har behövts under en längre men jag har alltid skjutit upp det eftersom det kräver ett visst arbete och det gäller att vara hård mot sig själv. Men efter måndagens katastrofmorgon så insåg jag att det var dags att göra något åt saken innan jag eldade upp allt i ren frustration. I drygt två timmar höll jag på och gick igenom varenda plagg. Och resultatet är enastående måste jag säga. Det har nog aldrig sett så bra ut, inte ens när garderoben var ny. Byxor för sig, skjortor prydligt upphängda, kläder att ha på jobbet på samma ställe så att det är lätt att hitta och kombinera. Ett riktigt mästerverk. Det är dock nu det svåra börjar, nämligen att försöka hålla det på den här nivån. Jag har gjort tappra försök förut men det har ända slutat med en stor hög på översta hyllan där nytvättat, använt och kasserat försöker samsas. Det har inte varit ett jättebra system. Igår lyckades jag faktiskt fylla två stora papperskassar med kläder som jag inte har använt på minst sex månader. Gjorde även en förteckning av vad jag plockat bort så att om det skulle knipa så vet jag var jag har gjort av grejerna. Nu måste jag köpa någon bra förvaring som jag kan ha allt i och sen ställa ner i källaren. Om det är något jag har svårt för så är det att göra mig av med gamla kläder. Då spar jag det hellre i källaren ett tag tills jag är helt säker på att kläderna aldrig kommer att hamna i garderoben igen. Den processen brukar dock hålla på några år och oftast måste jag ta ställning den dag då jag ska byta bostad och inser att jag inte kan släpa med mig hundratals kartonger med Kan-vara-bra-att-ha-saker. Men den dagen den sorgen. Nu är jag iaf jättenöjd med min insats. Och imorse gick det så smidigt med kläderna att jag lyckades komma till jobbet min normala tid trots att jag gick upp nästan 20 minuter senare. Det lönar sig med ordning och reda.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0